söndag 14 februari 2010

Övning 2 - Att designa beteenden

En definition av interaktionsdesign är att det går ut på att designa sakers beteende. Att ge artefakter ett språk med vilket de kan kommunicera med oss.

Bakgrund

Företaget RoboCorp har tagit fram en serie superavancerade robotar designade för att ta utföra en rad uppgifter som människor anser vara för tråkiga. Tyvärr brände företaget all sin R & D budget på robotarnas antigravitationsmotor och har därför inte råd med något avancerat människa-maskin interface eller särskilt hör artificiell intelligens hos robotarna i fråga.

Enda lösningen var att användaren själv kommer att behöva fjärrstyra robotarna med hjälp av en handhållen enhet.

Robotarna är utrustade med följande:
• Antigravitationsmotor (gör att roboten kan “hovra” i luften, röra sig i tre dimensioner och rotera runt sina axlar).
• En billig högtalare som kan producera enkla pip- och klickljud (Tänk R2-D2)
• Ett semi-transparent chassi som kan lysas upp inifrån med tre olika färger (Välj själva).
• En lågupplöst skärm (25x25 pixlar) för att visa enkla symboler.
• En kamera och avancerade bildbehandlingsalgoritmer.
• Det är möjligt att trycka olika symboler/grafik på robotens chassi.

Den handhållna enheten är utrustad med följande:
• Valfritt antal knappar.
• Möjlighet att bakgrundsbelysa 5 av knapparna (alt. ha fem dioder på enheten).
• En laserpekare för att peka ut olika objekt i robotens närhet.
• Det är möjligt att trycka olika symboler/grafik på knappar/plasthölje.


Uppgift
Det är nu eran uppgift att designa människa-maskin interfacet för roboten. Jobba i grupper om 3 (två grupper med 4). Välj en av följande specialiseringar för eran robot:

Security Droid
• Denna robot skall kunna vakta ett område och avvisa personer som inte har tillträde.
• Användaren måste på något sätt kunna “läsa in” de personer som har tillträde.
• Roboten måste kunna utfärda en varning till personer som inte har tillträde.
• Roboten måste kunna avvisa personer med hjälp av elchocker.
• Roboten måste kunna elchocka personer på kommando (Användaren pekar på personen med lasern)

Server Droid
•Denna robot skall kunna flyga runt under en middag eller ett cocktailparty och servera kalla och varma drycker (roboten har två drycker, en kall och en varm, att erbjuda).
•Roboten skall på kommando fylla på användarens dryck.
•Roboten skall på kommando fylla på en gästs dryck (Användaren pekar på personen med lasern).

Egen specialisering
Bestäm en egen roll för eran robot, Tänk på att inte göra det för komplext.

Samtliga robotar skall kunna göra följande:
• Komma till användaren
• Avvisas (flyger och ställer sig i ett hörn)
• Visa att de behöver ladda sina batterier
• Visa att de lider av ett hårdvaru/mjukvaru fel och behöver kopplas till en PC för diagnos.
• Visa att de inte kan utföra ett kommando (-Does not Compute!)
• Visa att de mottagit ett kommando och kommer att utföra det.

Genomförande
Måndag - Tidsdag. Sätt er ner som grupp och bestäm vilken specialisering eran robot skall ha. Jobba sedan individuellt med att ta fram ikoner, symboler och beteenden för interaktionen mellan robot och användare. En bra idé är att sätta upp ett eget litet scenario och sedan fundera på hur användarsituationen skulle kunna se ut.

Onsdag. Samlas åter igen som grupp och presentera era första skisser för varandra. Sätt er ner och ha en fokusgrupp, ge feedback på varandras design. Se till att du förbereder frågor och liknande innan. (Prata minst 1h totalt). Ett tips kan vara att utse en person som för anteckningar under mötet.

Resten av veckan: Jobba nu som grupp för att designa den optimala roboten. Utnyttja gärna personer i andra grupper som försökskaniner för att kontrollera att ni är på rätt spår.

Deadline/inlämning
Lämna in en “rapport” till mig (Erik.Fagerholt@Gmail.com) senast fredag 19/2 kl. 23:59. På måndag 22/2 skall ni som grupp redovisa eran design för resten av klassen (10-15 min per grupp).

Rapport kan i detta fall betyda lite vad som helst - En serie, ett bildspel en animation. Använd den presentationsmetod som passar er bäst.

Betygsättning
Betygsättningen görs av Erik Fagerholt.
Godkänt: Uppgiften skall vara utförd enligt specifikationerna och visa på en förståelse för grundläggande problematik och arbetsmetodik inom interaktionsdesign.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar