Gå nu noggrant igenom spelets huvud-meny (alt. Välj ett nytt spel) och kartlägg alla val och inställningar som spelaren kan göra. Utifrån denna lista av ”features” försök fundera ut vilka som är viktigas, används oftast etc. (Tänk på min stig-analogi). Fundera även på vilka komponenter och designmönster (http://designinginterfaces.com/) som finns och huruvida dessa är de bästa valen ur ett usability-perspektiv. Saknar du en funktion eller inställning? Lägg till den i så fall!
Är ett moment, funktion eller inställning onödig eller går att kombinera med annat? Gör det!
Kan ord, ikoner eller instruktioner misstolkas? Föreslå ändringar!
Ja, Ni fattar….
Presentera en enkel skiss på de nya menysystemet och motivera de ändringar som du gjort. Om menyerna i spelet är väldigt omfattande så går det bra att begränsa sig lite, men hör med mig först. Testa gärna ditt nya menysytem på en kompis eller gör en expertutvärdering utifrån t.ex. Nielsens användbarhetsprinciper för den där sista touchen. =)
OBS! Uppgiften görs INDIVIDUELLT. Därmed inte sagt att ni inte kan sitta tillsammans och jobba/diskutera.
Deadline/inlämning
Lämna in en rapport (pdf) till mig senast fredag 26/2 kl. 23:59.
Betygsättning
Betygsättning sker av Erik Fagerholt.
Godkänt: Uppgiften skall vara utförd enligt specifikationerna och visa på analysförmåga, kreativ problemlösningsförmåga och förståelse för GUI element, komponenter och designmönster.
söndag 21 februari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar